Verkiezingsprogramma HVB 2024
Verkeer:
- Aan de Mechelse steenweg – richting Kazernedreef moet dringend een zebrapad voorzien worden voor fietsers en voetgangers. Veiligheid is belangrijk en zeker voor zo een grote toegangsweg.
- Afschaffen van de camera’s op de Grote Markt, langs beide kanten dezelfde maatregel. Voor 11u en na 18u doorrijd baar: Duidelijkheid in beide richtingen. Iedereen kan zijn woning bereiken langs beide kanten voor 11u en na 18u. Voor toeristen, leveranciers en bezoekers veel duidelijker en klantvriendelijker en geen onverwachte boeten. Velen worden niet meer misleid door de wagens of bussen die vlak voor hen rechtdoor rijden. Doorgangskaarten niet meer nodig, alleen uitzonderlijke aanvragen. Verkeer Capucijnevest wordt gehalveerd.
- Aanpassen fietsstraten: Alleen de smalle straten blijven fietsstraten. Aan de andere straten waar 2 wagens elkaar kunnen passeren komen verkeersborden van 1,50m afstand houden van de fietser voor hun veiligheid.
- Alle zebrapaden moeten goed verlicht zijn. Dit is zeker nodig bij donker regenweer.
- Vredebergstraat, richting Vismarkt moet open in beide richtingen. Alleen maar voordelen: bereikbaarheid voor eigen bewoners – handelszaken – openbare parking – niet meer omrijden door heel het centrum, dus minder verkeer in het centrum is betere lucht. Minder sluipverkeer in de Sint Gummarusstraat.
- Zo snel mogelijk ontsluiting Waversesteenweg – Ring om van en naar Duffel te rijden. Grote ontlasting voor kruispunt Hoogveldweg – Aarschotsesteenweg, verkeerslichten kunnen dan weg: Niet meer aanschuiven!!
- Rijbaan Pannenhuisstraat tussen de Sterrenstraat en de Zonstraat minstens 50cm verbreden: Wagens kunnen mekaar veiliger passeren en de spiegels blijven heel.
- Er moet dringend een aanpassing gebeuren aan de verkeerslichten Ring – Mechelsesteenweg, afslag centrum: Momenteel worden de files op die afslag steeds langer. Ook iedereen die de richting Duffel en Lint op wil, moet hier mee blijven aanschuiven.
- Alle straten moeten aangepast worden voor rolstoelgebruikers: Deze mensen hebben al grote nadelen, maak het hen makkelijker. Zie v.b. wijngaardstraat, voetpad te smal en onberijdbaar voor een rolstoel.
- Onderzoek om Ring te ontsluiten via een tunnel: Ring wordt verbonden, verkeer wordt hierdoor ontlast aan al de kruispunten.
- Aan de pallieterdriehoek als je van het centrum komt staan er betonnen blokken en is de weg afgesloten om naar de openbare parking te rijden “ gasthuisvest”. Blokken weg en doorgang vrijmaken: Dit heeft geen enkel nut om de wagens naar het rond te sturen en terug. Ondertussen moeten zij 3 keer een zebrapad kruisen, is dat veiliger?
- Aandringen bij de provincie om de Antwerpsesteenweg op een fatsoenlijke en veilige manier heraanleggen: Deze proefopstelling duurt al veel te lang, is onverstandig en deze betonnen blokken zijn onveilig en geven en onaangenaam zicht.
- Dringend een tunnel maken aan de bareel van Lisp voor fietsers en voetgangers: Het is niet normaal dat we regelmatig meer dan een kwartier moeten wachten. De tunnel voor de treinen maken wij waarschijnlijk niet meer mee.
- Als wij uit het centrum komen mag men niet afslaan naar de Guldensporenlaan: Voordelen: De wagens kunnen sneller doorrijden, dus minder wachttijd en file. Ook veiliger als de slagboom kort achtereen dicht gaat.
- Tuinweg en trein overweg aan de Donckvrienden moeten open blijven.
- Openbaar vervoer in de buitenwijken moet blijven, maar wel met geselecteerde uren. Alleen met de zaterdagse markt moet er meer vervoer mogelijk zijn: Onze senioren mogen niet in de kou blijven staan.
- De dorpskern van Koningshooikt wordt tot aan de kerk 50/u en van de kerk tot aan het kruispunt 30/u: Nu worden onze burgers beboet als je 37/u rijdt. Toch is het heel overzichtelijk, breed en is het een veilige situatie. Geen enkele reden om daar 30/u te moeten rijden. Ook de Bernard Van Hoolstraat wordt 50/u.
- Waversesteenweg van de Mol brug richting Duffel open maken voor het verkeer. Opgepast voor het plaatselijk verkeer blijft het dubbel richting: De straat is breed genoeg en er is goed zicht om veilig de grote steenweg op te rijden. Ook zal dit het kruispunt ontlasten Hoogveldweg.
- Alle dagen de eerste 2u gratis parkeren in heel het centrum: Dit is een maatregel die de economie ten goede zal komen.
- Aan de pallieterdriehoek in de Arthur Vanderpoortenlaan wordt het enkel richting voor fietsers richting Gasthuisvest: Motivatie: Het is nu levensgevaarlijk voor fietsers in tegenovergestelde richting. Als er een bus passeert moet de fietser afstappen.
Parkeren:
- Alle dagen de eerste 2u gratis parkeren in heel het centrum: Dit is een maatregel die de economie ten goede zal komen.
- Aan alle parkeermeters de mogelijkheid geven om een gratis ticket te nemen “gratis parkeren voor 2u lang” ook voor alle ondergrondse openbare parkeergarages: Zou veel beter zijn voor onze economie, de winkels, afhaal, horeca, enz.. Alle parkeermeters vervangen door blauwe schijf is onmogelijk omdat het contract met parkeerbeheer nog tot 2033 loopt. Op deze manier kan het ook en is er betere controle op degenen die na twee uur hun schijf terug willen instellen.
- Bij het vernieuwen van onze straten mogen geen parkeerplaatsen weggenomen worden. Als het kan erbij maken: In het verleden zijn er al veel weggenomen, maar de wagens vermeerderen.
- De stad moet voldoende gratis parkeerplaatsen voorzien aan sportcentra: Het mooiste voorbeeld is de KTA-site, tennisclub, sporthal, gymhal en kinderland zonder 1 gratis parkeerplaats. Ook een mooi voorbeeld is de grote nieuwe sporthal aan het park. Veel te weinig parkeerplaatsen.
- Het parkeerreglement moet aangepast worden bij nieuwbouwprojecten: Parkeervakken te voorzien 1,2 (buiten het centrum) en 1,5 (in het centrum) per woongelegenheid.Mooi voorbeeld is de normaalschool. De stad heeft het aantal parkeerplaatsen gehalveerd om de kosten van de archeologische met een heel pak te verminderen. Waar gaan die wagens allemaal parkeren??
- Verdiep plaatsen boven heel de parking van de Mol, met 1 euro kan je heel de dag parkeren en betaald de investering zich terug: Wil je de economie laten draaien dan moet je eerst zorgen voor genoeg parkeerplaatsen. Liefst zo gratis mogelijk en zo dicht mogelijk tegen het centrum. Meer mogelijkheden voor bezoekers van onze winkelstad: Kermis, kerstmarkt, processie, Lier Centraal, enz.. Iedereen plukt hier de voordelen van.
- Onderzoek naar de invalide plaatsen. Weghalen op plaatsen waar er nooit bezetting is, na onderzoek natuurlijk en plaatsen creëren waar de invaliden wonen: Gezond verstand gebruiken op vraag van onze bewoners. Nu worden er maar invalidenparkeerplaatsen voorzien omdat van Vlaanderen om de zoveel meter een validen plaats moet voorbehouden worden.
Fietsen:
- Bij de her aanleg van straten worden er gladde fietsstroken voorzien aan beide kanten van de rijweg: Veiligheid en rijcomfort verbeteren voor de fietsers.
- Uitbreiding van het aantal fietsstallingen en alle andere fatsoeneren: Op verschillende plaatsen worden fietsen geplaatst dat zelfs een voetganger of rolstoelgebruiker niet kan passeren.
Economie:
- Geen handelspanden in nieuwe bouwprojecten: We laten onze winkelstraten heropleven. Al de extra winkelpanden in nieuwe bouwprojecten zorgt ervoor dat er mogelijk minder Burgers naar het centrum komen winkelen.
- Berlarij terug opwaarderen en bij het winkelcentrum laten horen: Er komen in de toekomst nog heel wat appartementen bij, wat zal bijdragen tot een uitbreiding van de winkel-as.
- Afschaffen pestbelasting wegwijzers, evenementen, enz..: Wij zijn blij dat er heel wat georganiseerd wordt door vrijwilligers en dat moeten wij koesteren. Zelfs concerten, toneel, sportactiviteiten, trouwers, optredens, enz.. Als je een pijltje zet moet je betalen. Verkeerd signaal!!
- Sterke samenwerking met middenstand: Uiteraard is dit de taak van het Schepencollege. Voorstellen doen, luisteren, op onderzoek naar andere steden.
- Volledige stop aan de baan winkels: Mobiliteit is verzadigd!
- Volledige stop van banken, verzekeringskantoren en interimkantoren in de winkelstraten. Niemand komt hier extra voor naar de winkelstraat!
- Het terrassen reglement versoepelen. Terrassen mogen worden uitgebreid, ook op het marktplein, het terrassen belasting moet worden herbekeken, en ook op het marktplein. De terrassen aan de gevels moeten heel het jaar kunnen blijven staan. Laat ook de winterterrassen even groot als in de zomer. Luifels toelaten waar mogelijk: Wij zorgen voor een gezellige Grote Markt! Laat het aan de zaakvoerders over om te kiezen welke parasols zij willen.
Huisvuilophaling en OCT’S:
- Herzien van ophaalsysteem voor het huisvuil. Éénmalige belasting en vuil gratis deponeren, dit voorkomt het sluikstorten. Natuurlijk moet dit berekend worden: De huidige OCT’S moeten geopend worden met badge. Regelmatige defecten en het apart betalen zetten bewoners aan tot sluikstorten. De redenering van “de grootste vervuiler betaald” is niet altijd de beste. Nu moeten de voorbeeldige Burgers mee betalen voor al de profiteurs. Het gratis deponeren heeft de volgende voordelen en kan zelfs minder kosten dan het huidige systeem.
- Geen kosten meer voor het opmaken van badges en opvolgen.
- Sluikstorten zal gigantisch afnemen en moet niet meer opgehaald worden.
- Geen kosten meer voor al de defecten aan de toestellen.
- Geen controle meer nodig voor de sluikstorters met camera te pakken.
- Niet meer met de zakken terug naar huis als de OCT-defect is
- De verkapte afval belasting afschaffen: Er is altijd beweerd dat dit ingevoerd is door Ivarem. Toch op deze belastingbrief staat heel duidelijk bovenaan “gemeentelijk afvalbelasting” Leugens moeten verdwijnen.
- Streng toezicht op sluikstorters. De kleine vuilbakjes meer ledigen aan bushaltes, vesten, enz. zeker tegen en onder het weekeinde:Dit is het zicht voor onze bezoekers, regelmatig zitten zij vol en de rest ligt dan op de grond. Bij het ledigen van de vuilbakjes ook even aan de buitenkant zuiver maken.
Stadsdiensten en Openbare werken:
- Belasting op inname openbare weg drastisch verlagen: Als iemand subsidies krijgt om zijn woning te renoveren, moet deze een pak geld terug uitgeven voor een container te laten plaatsen. Ook voor dakwerken inname openbare weg met sommen van 3 000 tot 10 000Eu
- Aanpassen huishoudelijk reglement op retributies, aanpassen om als Lierenaar in Lier mogen begraven worden: Als iemand in Lier geboren is en 80 jaar in Lier gewoond heeft, 25 jaar gids geweest in onze stad en voor het laatste jaar van zijn leven moet hij opgenomen worden en kan dat bij familie doen in Wilrijk. Hij komt te sterven en wordt dan aanzien als niet Lierenaar. Wil de familie hem bij zijn echtgenote laten rusten moeten zij 368Eu extra betalen en ook het gebruik van de Aula wordt duurder omdat Hij geen Lierenaar is. Moest deze in Wilrijk in een home gezeten hebben zijn laatste jaar zou Hij wel Lierenaar zijn!!
- Geen cumuls meer van Burgemeester en Schepenen: Dit is onaanvaardbaar. Je kan nooit Schepen zijn van openbare werken en dan nog in het parlement zetelen. Onze stad is een bedrijf op zichzelf!
- Afval omhalingen of andere openbare omhalingen op de toegangswegen mogen niet gebeuren tussen 7:30u en 9u: Op de spitsuren is het al druk en gevaarlijk genoeg en worden hierdoor de files nog langer.
- De betaalde postjes voor de vergaderingen zoals: Ivarem, Pidpa, Cipal, Fluvius, Igemo, Ika, enz.. Worden verdeeld onder alle raadsleden: Nu denkt de meerderheid alleen aan hun eigen volk en niemand van de oppositie mag meedoen en moeten alle beslissingen maar ondergaan. Wij doen het beter en eerlijker.
- Werkzaamheden op het openbare domein moeten beter gecoördineerd worden. En nazicht op het plaatsen van verkeersborden en zo kort mogelijk laten staan: Als er werken zijn in een bepaalde straat met omleiding mogen er geen andere weken in de omgeving afgesloten worden. Meer controle op de verkeersborden die nu regelmatig verkeerd geplaatst worden door de aannemer. Na de werken moeten de verkeersborden direct weggehaald worden.
- Er moet een vliegende brigade komen voor het herstellen van kasseien, vullen van putten in het wegdek: De dag zelf of de volgende dag de herstelling uitvoeren na melding. Voordelen: minder valpartijen.
- Banken en vuilbakjes op de openbare weg worden 1 keer per maand schoon gemaakt: Burgers kunnen de banken proper gebruiken en een mooier uitzicht voor onze toeristen.
- Afsluiting Kromme Ham terug openzetten voor het plaatselijk verkeer: Nu moet het plaatselijk verkeer omrijden. Zo krijgen andere straten meer verkeer. Omrijden is voor niemand aangenaam.
Bouwen, recreatie en natuur:
- Volledige bouwstop voor nieuwbouw. Groen blijft groen. Geen uitbreiding meer voor de industrie: Het kan niet dat je achter uw tuin of terras een appartementsblok ziet verschijnen. Voor de mobiliteit, de wateroverlast, de ongezonde lucht, de privacy moet de nieuwbouw volledig stoppen.
- Straten die de helft eigendom zijn van de stad en de helft van de bewoners moeten evengoed onderhouden worden door de stad: De bewoners kunnen met de helft van de weg niets doen. Zij betalen evengoed belasting, dan moet de stad zijn verantwoordelijkheid nemen. Voorbeeld: De Heidebloem
- Opwaarderen van het fort. Verenigingen, wandelgebied en visparadijs: Hoelang is dit al verwaarloosd?
- Goede ondersteuning en samenwerking met de sport en cultuur verenigingen waar vele vrijwilligers een grote inzet hebben: Hier is onze stad al goed mee bezig. Volhouden.
- Alle gronden achter het industriegebied de Duwijck blijft groen en wordt mee als natuurgebied ingekleurd. Geen uitbreiding meer van industrie: Het laatste groen en gezonde lucht is belangrijk. Genoeg uitstoot van vrachtwagens in onze buurt.
- Grondig zuiveren van de vijvers achter de gasfabriek: Dit voor de natuur en veiligheid van onze kinderen.
- Natuur is voor de mens heel belangrijk en daarom zullen wij met natuurpunt volledig samenwerken en natuurgebieden onder de loep nemen: Natuur zorgt voor zuurstof, rust voor al onze mensen.
- Alleen stil vuurwerk nog toelaten op ons grondgebied: De verkoop ervan is dan evengoed gegarandeerd, terwijl het het dierenwelzijn ten goede komt.
Sport, jeugd, cultuur en senioren:
- Een loket voorzien voor senioren en burgers die niet mee zijn met de computer en het digitaal netwerk. Wij doen het voor Jouw!: Senioren hebben heel hun leven voor onze toekomst gezorgd. Het is onze plicht om op hun latere leeftijd voor hen te zorgen.
- Voor de jeugd van 8 tot 15 jaar komt de stad tussen om het lidgeld te betalen voor een sportclub, jeugdbeweging of cultuurclub: Zo zorgen wij dat alle jeugd kan deelnemen en geven wij hier extra mogelijkheden om de jeugd te ontwikkelen en sociale kontakten te leggen.
- We zien erop toe dat er ruimte blijft bestaan voor recreatie. Zoveel mogelijk indien nodig recreatie grond benutten: Sporten is gezond en de gronden worden schaars. Sport heeft ook een sociaal karakter voor alle lagen van de bevolking.
- Kijken welke bossen er kunnen voorzien worden als speelbos voor de sportclubs en de jeugdbewegingen: Heel wat bossen zijn eigendom van bosbeheer en deze worden helemaal niet onderhouden. Er zijn bossen die niet toegankelijk zijn door omvallende bomen en daar wordt niets aan gedaan.
- Gebouwen van sportclubs zoveel mogelijk voorzien van zonnepanelen, zodat hun energie kost kan zakken: De sportclubs met eigen lokaal betalen redelijk wat huishuur en betalen de investering van de stad af. Toch moeten zij alle jaren ook nog index betalen. Dus geen financieel nadeel voor onze stad! Dus help onze vrijwilligers.
- Sportraad moet mee vertegenwoordigd zijn op de Gecoro: DEZE bespreekt veel en geeft advies voor gronden en gebouwen, dus is de sportraad een belangrijke gesprekspartner.
- Onderzoeken of het nodig is om de openingsuren van de Bibliotheek aan te passen en het personeel uit te breiden. Het ondersteunen van het stadsmuseum, wat goed is behouden en zelfs nog proberen te verbeteren: Alle jaren komen er meer bezoekers en dat heeft een meerwaarde voor onze economie.
- Onderzoeken of het financieel haalbaar is om een nieuw cultuurcentrum te bouwen. Ons huidig cultuurcentrum voldoet niet meer aan de eisen van vandaag: Onze schuld is spijtig genoeg hoog en de noden van onze eigen Burgers komen op de eerste plaats. Heel wat straten moeten nog vernieuwd worden, de files moeten aangepakt worden, ons station is verouderd.
- De huidige cultuur infrastructuur verbeteren, zoals de colibrant, het vleeshuis, den bril, enz.: Een mooi voorbeeld is de keuken en het toilet in het vleeshuis.
- Wij ondersteunen zeker visit Lier. Zij zorgen voor toeristisch Lier: Ook goed voor onze economie.
- Over diversiteit Lier zijn wij heel duidelijk. Zij die in onze stad willen komen wonen moeten een overeenkomst tekenen dat zij de Nederlandse taal leren, hun kinderen naar school sturen en zich aan onze gemeenschap aanpassen. Opvolging en een voorlopig huurcontract worden hiermee verbonden: Wij zijn er voor alle Burgers, maar beschermen onze waarden en tradities.
Sociale stad – bruisende stad en politie:
- In het midden van de Grote Markt zetten wij een grote kiosk voor de jeugd en opkomend talent. Ook allerlei optredens zijn hier mogelijk: Wij creëren mogelijkheden voor jeugd en anderen en maken er een gezellige Markt van.
- Meer politie in Burger om de veiligheid van onze jeugd en senioren te verbeteren: Hoe kan je de deugnieten pakken, als zij een uniform zien of een combi zijn ze al verwittigd en zal er niets gebeuren.
- De eikelstraat wordt volledig wandelzone: Het is onverantwoord hoe fietsers tussen de wandelende massa fietst.
- Wij maken van Lier een folklore stad: Zeker van juni tot september, het aantrekken van muziekbandjes en andere muzikanten en straat animatie. Zeker zaterdag en zondag. Ook terrasjes in de smalle Antwerpsstraat.
- Wij halen de grote bussen uit het centrum en zorgen voor kleine folkloristes busjes om de verbinding te verzekeren van de Veemarkt naar het station: Wij zorgen voor aangenamer winkelen en gezondere lucht. Schoolkinderen kunnen perfect 5 min. stappen naar het station of de veemarkt.
- Ouders moeten en mogen hun kinderen afzetten en afhalen op het open plein van de Dungelhoeve, twee uur gratis parkeren. Dit voor de scholen van de Kannunik Davidlaan: Wij halen al de wagens van de school weg, veiliger, betere lucht en het is maar enkele minuten stappen van en naar de Dungelhoeve.
- Forum voor verhuring sociaal woningen met openbaarheid van verhuring naar de Burgers toe: Eerlijkheid naar de Burgers toe. Sociaal woningen wordt meebetaald door onze belastingen en daar moeten onze eigen mensen op leeftijd die het al moeilijk hebben van kunnen genieten en controle op hebben, zodanig er niemand wordt voorgestoken.
- Bij evenementen moet er altijd plaats voorzien zijn voor rolstoelpatiënten: Mensen met een handicap, daar moeten wij voor zorgen.
- Bomen plaatsen aan de rand van de Grote Markt langs de kant van de banken richting stadhuis. Uitsluitend plantanen: De afkoeling en de zuurstof zal leuk zijn voor alle Burgers.
- Een onderzoek doen of wij met onze stad alle leefloners, asielzoekers, vluchtelingen. Zij die hier langere tijd verblijven voor enkele dagen gemeenschapswerk laten doen: Zij leven toch van de belasting betaler. Op deze manier is er zekerheid dat zij niet hier of in het buitenland toch aan het werk zijn.
- Proberen af te dwingen bij de NMBS om een oversteek te maken aan de spoorweg bovengronds aan de Antwerpsesteenweg. Het is geweten dat de trein nog lang niet ondergronds zal komen: Dit voor ouderen en rolstoelpatiënten en heeft bovenop nog de volgende voordelen: Veiligheid als het nacht is, als het vriest of sneeuwt kan de tunnel gevaarlijk zijn, de tunnel is volledig aan vernieuwing toe en kan op deze manier ook vernieuwd worden of zelfs gesloten worden. De oversteek van de spoorlijn wordt voor iedereen mogelijk.
- Voorstellen van Participatie raden moeten worden gevolgd, tenzij er vanuit het Schepencollege wordt verklaard waarom dit niet wordt gedaan: Participatie raden zijn vrijwilligers. Ze verdiepen zich in een bepaalde materie of problematiek. Hun werk moet gewaardeerd worden en de vrijwilligers moeten wij koesteren.
- Politie moet een loket hebben dat 24 op 24u bereikbaar is voor al onze Burgers.: Iedereen moet direct aangifte kunnen doen. Verloren paspoort, huisgeweld, diefstal, enz… Ook mentaal is het voor de mensen een groot voordeel dat zij hun verhaal kunnen brengen en aangifte kunnen doen.
- Aandringen bij de overheid om het Liers station te moderniseren: Zelfs rolstoelpatiënten kunnen niet op de perrons geraken.