In de loop van de volgende 6 jaar gaan er heel wat straten vernieuwd worden.
Schriftelijke vraag | 1/2/2019
In de loop van de volgende 6 jaar gaan er heel wat straten vernieuwd worden. Graag had ik hierover de volgende vragen gesteld:
- Is er al een definitieve lijst welke straten er vernieuwd worden en in welke volgorde.
- Hopelijk worden de werken goed verspreid, zodat alle omleidingen niet hoeven samen te vallen. De omleidingen moeten heel duidelijk worden aangegeven. Een goede communicatie naar de bewoners toe zal ook heel belangrijk zijn.
- Wordt bij de keuze van de materialen en de uitvoering rekening gehouden met de nadelige gevolgen die iedereen kan vaststellen bij de huidige vernieuwde straten. Bijna alle vernieuwde straten tonen hobbelig en geregeld komen kasseien overal los.
- Voor het fietscomfort in de binnenstad te verbeteren heeft onze partij een aantal ideeën voor het leggen van gegoten fietsstroken. Is er een mogelijkheid om het CBS hiervoor te overtuigen?
Waarom duurt het zolang voor er hertstellingen gebeuren aan straten die putten en losliggende stenen vertonen. Zoals, put asfalt begin vernieuwde Sint Gummarusstraat, losliggende kasseien Grote Mark, Kapucijnevest, enz. putten Berlarij en vele andere straten.
Antwoord | 25/2/2019
- De definitieve lijst van wegenis- en rioleringsdossiers zal worden vastgelegd bij de opmaak van het meerjarenprogramma 2020-2025. Het meerjarenprogramma wordt eind 2019 voorgesteld op de gemeenteraad.
- Er zal bij uitvoering zeker rekening gehouden worden met andere werken en omleidingen. De communicatie verloopt via bewonersvergaderingen, de Peperbus, sociale media en andere communicatiekanalen.
- Daar wordt zeker rekening mee gehouden. In de straten waar we niet mogen afstappen van de (gezaagde) kasseien zullen deze voortaan zoveel mogelijk worden ingewassen, zeker op de drukke verkeersassen in de binnenstad. Bij straten waar een ander wegdek mogelijk is, zal er altijd gekeken worden naar de stabiliteit van de fundering en de duurzaamheid van de gebruikte materialen.
De voorlopige ontwerpen van deze dossiers zullen steeds ter advies worden voorgelegd aan de mobiliteitsraad en andere adviesraden zoals bijvoorbeeld de LAT, nadien ook aan de bewoners. Na deze eerste ronde adviezen worden ook steeds de nodige aanpassingen doorgegeven aan het studiebureau en waar mogelijk aangepast.
- In de binnenstad is het aanbrengen van “gegoten fietsstrook over de kasseien niet altijd mogelijk. Deze stroken moeten ten eerste breed genoeg zijn om voldoende comfort te bieden waardoor deze in verschillende straten meer dan de helft van de breedte zullen innemen. Dit zou het uitzicht van de historische binnenstad drastisch doen veranderen.
Daarenboven creëren een gegoten fietsstrook ook vaak een klein hoogteverschil met de rijbaan wat de veiligheid van de fietsers ook zeker niet altijd ten goede komt.
- Zoals u in uw eerdere vragen aanhaalt, is het van groot belang om verschillende werken en werven op elkaar af te stemmen. Het herstellen en inwassen van de kasseien in de Kapucijnenvest kan dus pas gebeuren wanneer de Kanunnik Davidlaan terug opengesteld is. Ook het herleggen van de kasseien op Sint-Jansbrug staat nog op de planning en ook daar moet rekening mee gehouden worden.
Als we de kasseien op de Grote Markt willen herleggen en eventueel inwassen moet de Grote Markt voor langere tijd voor alle verkeer worden afgesloten, ook dit is niet zo evident gelet op andere openbare en private werken elders.
Voor de Berlarij moest een gans rioleringsdossier worden uitgewerkt. Zonder het vernieuwen van de oude riolering die de verzakkingen veroorzaakt, heeft het geen zin om steeds tijdelijke herstellingen uit te voeren.We hebben gekozen voor de meest duurzame oplossing, namelijk het vernieuwen van de riolering.
– deel dit bericht –