Hemelwater voor heel de site van Decathlon
Schriftelijke vraag | 9-10-2018
Graag had ik meer duidelijkheid over het afleiden van het hemelwater voor heel de site van Decathlon.
Al het hemelwater komt in een bekken achter het gebouw terecht, het mocht niet afgevoerd worden naar de riool. Als het bekken vol is loopt al het water over naar een open gracht achter de tuinen van de bewoners van de Guido Gezellenlaan. Deze bestaande open gracht staat al heel veel jaren leeg en werd bijna niet gebruikt. De gracht is ook op verschillende plaatsen dicht -gegroeid en de doorlaatbaarheid van het massa water is niet meer gegarandeerd zodanig overstromingen mogelijk kunnen zijn.
Daarom de volgende vragen:
- Waarom is er niet op de eerste plaats gezorgd voor het reinigen van de gracht, voor de aansluiting te maken van deze grote oppervlakte. Dit zal een heel moeilijke opdracht worden om de verantwoordelijken af te dwingen de gracht te reinigen.
- Wie moet deze gracht reinigen en op welke wijze worden de verantwoordelijken verwittigd?
- De verantwoordelijkheid voor het ondertekenen van de Stedenbouwkundige vergunning is degenen die deze getekend heeft en dat is zeker de Burgemeester. Zijn er vooraf geen vragen gesteld over de doorlaatbaarheid van deze gracht om het water probleemloos te kunnen afvoeren?
- Bij zo’n groot project zijn er zeker studies gemaakt hoeveel m3 er moet wegvloeien bij zware neerslag. Graag de hoeveelheid water dat er voorzien is bij de berekening hiervan en de intentieverklaring dat er geen problemen zouden kunnen ontstaan hiervoor bij de bewoners van de Guido Gezellenlaan?
- Als de afwatering door de gracht naar de treinsporen wordt afgeleid is eveneens juridisch de eigenaar van de Decathlon site mee verantwoordelijk om deze grachten te onderhouden en de kosten mee te dragen. Hoe wordt dit uitgewerkt en door wie?
- Indien er problemen zouden ontstaan door overstroming wie is hier dan verantwoordelijk voor en wie gaat deze kosten op zich nemen?
Antwoord | 6-12-2018
- Vraag 1&2:
De gracht dient gereinigd te worden door de privé-eigenaars van de percelen, zij worden hier niet van verwittigd en zijn geacht dit te weten (dit wordt opgelegd via het Burgerlijk Wetboek, het veldwetboek en de provinciale reglementen m.b.t. de niet-geklasseerde waterlopen).
- Vraag 3&4:
Elke vergunning die aangevraagd wordt dient afgetoetst te worden aan de watertoets. Het gemeentebestuur die een vergunning moet afleveren voor een verkaveling of een bouwaanvraag, moet vooraf met een watertoets nagaan of de geplande werken schade toebrengen aan het watersysteem. De overheid die de vergunning of goedkeuring uitreikt, moet de watertoets uitvoeren en hiervoor verplicht advies vragen aan de betrokken waterbeheerder(s). Als de beslissing van de vergunningverlener afwijkt van het advies van de betrokken waterbeheerder(s), dan komt dat in de waterparagraaf aan bod. In dit dossier is er advies gevraagd aan Provincie Antwerpen en dienst waterbeleid van stad Lier. Beiden hebben hier gunstig op geadviseerd onder voorwaarden. Er wordt dus ook geacht aan de watertoets voldaan te hebben.
- Vraag 5:
De privé-eigenaars zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van de gracht, zij moeten zorgen voor de goede afwatering van een hoger gelegen perceel. Aangelanden moeten er op toezien dat de gracht.
- Vraag 6:
Als er wateroverlast is doordat de privé-eigenaars de gracht niet goed onderhouden dienen de personen die hierdoor schade geleden hebben dit te verhalen via de vrederechter.
– deel dit bericht –