Schriftelijke vraag 24/12/2023:
Omdat er veel te doen is rond de flitspalen in de Frederick Peltzerstraat, heb ik de volgende vragen:
– Hoeveel zware ongevallen zijn er gebeurd in de Frederic Peltzerstraat de laatste 3 jaar voor het plaatsen van de radarpaal.
– Hoeveel lichte ongevallen zijn er gebeurd in de Frederic Peltzerstraat de laatste 3 jaar voor het plaatsen van de radarpaal.
– Hoeveel lichte ongevallen zijn er gebeurd op de Lintsesteenweg aan de radarpaal, de laatste 3 jaar voor dat de radarpaal geplaatst is.
– Hoeveel zware ongevallen zijn er gebeurd op de Lintsesteenweg aan de radarpaal, de laatste 3 jaar voor dat de radarpaal geplaatst is.
– Hoeveel lichte ongevallen zijn er gebeurd in de Dorpstraat in Koningshooikt op de zone 30 de laatste 3 jaar voor de radarpaal geplaatst is.
– Hoeveel zware ongevallen zijn er gebeurd in de Dorpstraat in Koningshooikt op de zone 30 de laatste 3 jaar voor de radarpaal geplaatst is.
Antwoord 29/01/2024:
Voordat de locatie van de flitspalen werd bepaald, werd een uitgebreid onderzoek uitgevoerd door de politie.
Een criteriamatrix met criteria zoals o.a. resultaten van snelheidscontroles, het aantal verkeerongevallen stoffelijke en lichamelijke schade, de aanwezigheid van een school of kinderopvang, de visie van wijkagenten,
de verkeersdienst, de visie van specialisten, e.d. werden weerhouden. Deze matrix werd toegelicht op een gemeenteraadscommissie.
Voordat de beslissing genomen werd om op verschillende locaties flitspalen te plaatsen, werden de cijfers van de verkeersongevallen van de vijf voorgaande jaren geanalyseerd. We geven u dan ook hieronder deze cijfers weer. De ongevallen die gebeurden op parkeerplaatsen of op publieke parkings (bijv. Carrefour) hebben we bovendien weggefilterd, zijn dus niet inbegrepen in onderstaand overzicht en werden dan ook niet gebruikt in de criteriamatrix. Dit zou immers een vertekend beeld schetsen.
Frederik Peltzerstraat:
aantal verkeersongevallen stoffelijke schade: 13
aantal verkeersongevallen lichamelijk letsel: 9
Lintsesteenweg:
aantal verkeersongevallen stoffelijke schade: 0
aantal verkeersongevallen lichamelijk letsel: 0
De score op de andere weerhouden criteria zorgden ervoor dat deze locatie hoog scoorde in de criteriamatrix
en uiteindelijk weerhouden werd om een flitspaal te plaatsen.
Dorpsstraat:
aantal verkeersongevallen stoffelijke schade: 10
aantal verkeersongevallen lichamelijk letsel: 1
Conclusie:
Frederic Peltzerstraat: Als er maar op 5 jaar 13 ongevallen zijn gebeurd met stoffelijke schade (dat zijn er geen 3 op een jaar) en 9 met lichamelijk letsel (zijn er geen 2 op een jaar). Moet je dan jacht maken op de Burgers met camera’s?
Linsesteenweg: 0 ongevallen
Dorpstraat: 10 met stoffelijke schade, zijn geen 2 ongevallen op een jaar.
Het is duidelijk dat onze stad snelheidscamera’s plaatst om hun financiën op orde te krijgen. Beter was om geregeld controle te doen als er echt te snel gereden wordt. Iemand die 40 per uur rijdt als er geen verkeer op de baan is, is zeker geen doodrijder!