
Schriftelijke vraag 18/04/2023:
Op de nieuwe fietsbrug over de treinsporen zijn bulten vast te stellen. Deze is nieuw.
De fietsbrug heeft veel geld gekost. Het is dan ook dringend nodig om de aannemer hierover te
spreken en te zien in garantie dit op te lossen.
Hopelijk moeten wij binnen 5 jaar deze brug niet de kamelenbrug noemen.
Graag hierover duidelijkheid.
Antwoord 12/05/2023:
De oneffenheden in het brugdek zijn een gevolg van de krimp die optreedt bij het lassen van de plaat op de
dwarsbalken (holle profielen met afgeronde hoeken). De plaat plooit zich als het ware een beetje rond de
dwarsbalk ter hoogte van de las. Dit is een normaal gevolg van de hoge temperatuur van het lassen.
Omdat dit een fietsbrug is die niet werd ontworpen voor zware belastingen, is de staalplaat van het brugdek
(3cm) veel dunner dan die van een gewone wegbrug voor autoverkeer en is het fenomeen erg voelbaar als je
erover rijdt.
De dienst mobiliteit van de provincie heeft de aannemer hierover aangesproken maar dit kan niet zomaar
aangepast worden. Een dikkere plaat zou het eigengewicht van de brug sterk verhogen, waardoor we de
constructie van de brug volledig moeten herzien. Ook volle dwarsbalken met scherpe hoeken zouden het
eigengewicht sterk beïnvloeden.
De oneffenheden vormen geen probleem voor kwaliteit en duurzaamheid. Het comfortverlies voor de
gebruikers is eerder beperkt. Navraag leert dat gelijkaardige bruggen gebouwd door verschillende aannemers,
gelijkaardige oneffenheden vertonen. Dit blijkt dus eigen te zijn aan het gekozen ontwerp. Het standpunt van
de provincie Antwerpen is dan ook dat de eventuele kosten te hoog zijn om een beperkte verbetering van het
comfort te verkrijgen.
Conclusie over de fietsbrug
- Voor een project van 8 miljoen eu is dit schandalig!
- Duur en toch lichte materialen gebruikt.
- Hoe kan je zo een constructie als overheid goedkeuren.
- Het comfort van de gebruikers is dus niet belangrijk.
- Dus, geen garantie!! Betaal maar belastingen.