Lijnbus

Interpellatie gemeenteraad 18/12/2023, busvervoer Zevenbergen

 

Op 20 december 2021 heb ik een schriftelijke vraag gesteld over de afschaffing van buslijn 297 door de wijk Zevenbergen. Het antwoord was niet erg bevredigend en ook niet doeltreffend.

  • Er is geen buurtvergadering over geweest. Toch heeft NVA, participatie hoog in het vaandel.
  • Er zou volgens Schepen Wollants een draagvlak zijn vanuit de wijk om de buslijn af te schaffen?? Er is toch geen buurtvergadering geweest, hoe komt de schepen dan aan deze informatie en wie zijn dat dan? Als je natuurlijk om 6 of 7u morgens al bussen laat rijden die leeg zijn en zelfs lange harmonicabussen, dan creëer je natuurlijk boze reacties.
  • Dat dit geen afschaffing van deze lijn is maar een verlegging volgens onze Schepen. Dit snap ik helemaal niet. De Antwerpse steenweg heeft toch altijd bestaan. Bovendien wordt volgens onze Schepen bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen volop ingezet op bijkomende doorsteken naar de Antwerpse steenweg. Is ook onduidelijk!
  • Volgens de Schepen zou de wijk Herderin een heel ander profiel van potentiële reizigers zijn dan deze van de wijk Zevenbergen. Ik hoop dat onze schepen straks hier meer duidelijkheid kan over geven. Wat bedoelt Hij eigenlijk?
  • Ook voor oudere bewoners liggen de haltes op wandel afstand. Als je 80 jaar bent moet je het maar doen met pak en zak sleuren en een paar honderd meter afleggen. Senioren die minder mobiel zijn en dikwijls niet over een wagen beschikken blijven zeker hier in de kou staan! Verschillende personen dienen meer dan 1,5km te stappen voor zij aan de Antwerpse steenweg zijn. Velen van hen dienen niet alleen dagelijkse boodschappen te doen, maar ook doktersbezoek., enz.. Men heeft het altijd over “vereenzaming” van de grijze bevolking …dit zal nu wel gebeuren als je hen hun basisbeschikbaarheid van openbaar vervoer wegneemt. Iedereen heeft de mond vol over klimaat opwarming door het veelvuldig gebruik van de wagen. Door deze ingreep zullen er meerderen hun wagen terug gaan gebruiken.
  • En dan de afstap op de Antwerpse steenweg .. Heel gevaarlijk! En hier zijn niet alleen de senioren de dupe, maar ook de schoolkinderen. Je stapt af op het fietspad, er is nauwelijks of geen voetpad, de eerste hindernis is de inrit van de Hubo, als je deze veilig genomen hebt, kom je aan de uitrit van de Colruyt .. En dan de steenweg over. Heel wat ouders zien dat dus niet zitten om hun schoolkinderen –  al kunnen die beter de zogezegde wandelafstand overbruggen omdat zij nog jong zijn – naar die haltes te laten gaan en zeker in donkere, regenachtige dagen want de verlichting aan al die blokken is ook niet optimaal, een proefopstelling voor een jaar die al 4 jaar duurt.
  • Volgens onze schepen zou de oplossing de belbus zijn, maar hij kan niet zeggen hoe dit georganiseerd wordt en wat de kostprijs zou zijn. Toch bestaat dit al veel langer.
  • En dat nieuwe systeem van flex-bussen … ten eerste Zevenbergen zou niet in een gebied liggen waar flex-bussen aangeboden worden en waarschijnlijk moet je dan telkens op voorhand bellen om af te spreken.

Het voorstel van de bewoners die nooit gehoord zijn en/ of besproken zijn:

  • Laat bus 90 over de wijk rijden. Langs de Colruyt in, een halt aan het wijkhuis en langs de Colruyt terug uit. Voordeel: geen bussen meer in de omliggende straten en de Zuid-Australielaan. Iedereen tevreden.
  • Dit zou volgens de Schepen te veel geld kosten. Hoe kan dit veel geld kosten voor twee kilometer om te rijden? Er wordt zoveel geld gegeven aan heel wat andere niet doeltreffende projecten.
  • Of misschien het invoeren van kleine milieuvriendelijke en geluidsarme stadsbusjes. Het garanderen van bereikbaarheid van de wijken Zevenbergen en Kloosterheide door regelmatige kleine stadsbussen in te leggen.

Conclusie:

Er wordt spijtig genoeg geen rekening gehouden met de bevolking. Toch rijden er op vele uren bussen leeg rond, maar hier zijn geen statistieken van. Er komen dus geen mogelijkheden voor deze wijk.